Dinsdagmorgen in alle vroegte vieren we de H. Mis in de Apostelkerk. Dat is alvast een goed begin. We stappen in de bus en rijden naar Utrecht. Er komen nog enkele pelgrims bij. In Utrecht blijven we heel lang wachten. Er is één persoon niet op komen dagen. Dat is altijd jammer. We gaan verder met 33 personen. Onze chauffeur is een open hartelijke man. Hij heet Rolf. Hij rijdt ons over een afstand van 580 km naar Berlijn.
Pastoor Niesten bidt en zingt met ons uit een mooi door hem gemaakt liturgieboekje en iedere dag heeft hij weer een goede preek in de H. Mis, met de slogan: Een goede preek is als een fleurige zomerjurk: bloemrijk en kort genoeg om de aandacht vast te houden. Ook heeft pastoor Niesten tijdens deze bedevaart met handoplegging voor ieder van ons persoonlijk gebeden en de zegen uitgesproken. Daar denken we dankbaar aan terug.
Het weer is broeierig, in de bus is het aangenaam. In de bus zitten we iedere dag op een andere plaats. Dzien dobry (goedendag) in het Pools.

Op woensdag zijn we in Lichen. In dit dorp bevindt zich de Mariabasiliek, de grootste kerk van Polen, met 7000 zitplaatsen. Gereed gekomen in 2004. Dus alles is nog vrij nieuw. Jaarlijks bezoeken ongeveer 1 miljoen pelgrims dit oord. In de crypte vieren wij de H. Mis. Daarna dineren en overnachtten wij in een van de twee pelgrimshuizen. De bewaarders van het heiligdom is de congregatie van de Marianisten. Tijdens het diner kwam het water met bakken uit de hemel. Wij en alles om ons heen werden er door opgefrist. De prachtige kruisweg, gebouwd in het park rond de kerk, leidde omhoog naar de top, net als de berg van Calvarië, en voerde langs vele grotten, waarin taferelen uit het leven van Jezus en van heiligen waren uitgebeeld. Velen van ons hebben deze kruisweg gelopen.

Maria van Lichen

Na een heerlijk ontbijt reizen we naar Niepokalanów, de “stad” van de H. Maximilliaan Maria Kolbe. De H. Mis hebben we gevierd in de eenvoudige kapel van pater Maximilliaan. Aan de wanden hangen foto’s van vele jonge priesters die net als hij in WO II zijn vermoord. Zijn kleine bijzonder eenvoudige kamertje grenzend aan de kapel hebben we bekeken. Ik ben geraakt door deze mens. Het is een aanbeveling om veel over hem te lezen.
`s Middags met de bus o.l.v. een gids maken we een rondtoer door Warschau. We bezoeken het graf van Jerzy Popieluszko, katholiek priester en martelaar, vermoord door drie geheime agenten van de Shuzba Bezpieczenstwa. Zij hadden als taak ondergrondse bewegingen en de Katholieke kerk te bestrijden. Zijn graf ligt in de tuin van de Stanislaw Kosta Kerk. We namen een kijkje in deze kerk en bezochten het bijbehorende museum. De gruwelijke manier, waarop priester Jerzy, slechts 37-jaar, op 19 oktober 1984 is vermoord, werd duidelijk in beeld gebracht. Postuum ontving Jerzy in 2009 de onderscheiding van de Orde van de Witte Adelaar. Hij is zalig verklaard op 6 juni 2010. s Avonds bots ik bijna tegen Enrico aan. Hij komt met hamer, waterpomptang en schroevendraaier uit de lift. Het is een manier om je koffer open te maken!. s Avonds bots ik bijna tegen Enrico aan. Hij komt met hamer, waterpomptang en schroevendraaier uit de lift. Het is een manier om je koffer open te maken!.

Vrijdagmorgen gaan we naar een van de oudste kerken in Polen: de St. Johanneskathedraal in Warschau uit de 14e eeuw. Ook luisteren we tussen de middag nog naar een prachtig orgelconcert. Dan gaan we lunchen in de gezellige oude binnenstad. Als Cor Gaal wil gaan afrekenen, krijg ik een enorme waterval over mij heen. Geloof me er was geen draadje meer droog aan mijn lijf. Zo een grote parasol was vol water komen te staan en juist op dat moment kwam de wind eronder…Hilariteit alom.
`s Avonds komen we aan in Czestochowa waar op de Jasna Gora (verlichte berg) het heiligdom van de Zwarte Madonna ligt.

Zondagmorgen zijn we in de kapel van het Paulinenklooster voor de H. Mis. Pastoor Bunschoten had ons een gebed opgestuurd, en dat bidden we daar. We zitten zeer comfortabel in bioscoopstoelen. Tijdens bijna alle vieringen worden we muzikaal begeleid op het orgel door Martin en op de altblokfluit door Clara. Na de H. Mis bidden we de kruisweg op de bovenloop van de Jasna Gora.
`s Middags gaan we naar het voormalig concentratiekamp Auschwitz. Een gids leidde ons rond en kon ons heel veel vertellen. Nou, dat was zo ontzettend indrukwekkend. Bij de hongercel van Maximilliaan hebben we stil gestaan. Terug in de bus waren we allemaal stil.

We reden naar Wadowice waar het geboortehuis van Paus Johannes Paulus II staat en de kerk waar hij is gedoopt. Op het plein voor de kerk werden wedstrijden mountainbike gehouden. Onderweg kwamen we langs gigantische achtbanen. We zijn er helaas bij gebrek aan animo niet voor gestopt. In het verkeer kom je van alles tegen, er zijn min Polen en plus Polen, noord Polen en zuid Polen, de meeste zijn vriendelijke Polen.
De volgende dag bezoeken we in Wieliczka de zoutmijnen. Vanaf 1044 wordt hier al zout gewonnen. Omdat de lucht in de mijn vrij is van vervuilingen en rijk is aan micronutriënten, heeft men een kuuroord gebouwd op 135 meter diepte. De gangen bereiken een diepte van 327 meter en een lengte van 300 km. Er is een route langs standbeelden van historische, bijbelse en mythische figuren. In de mijn is ook een grote kerk, waar regelmatig de H. Mis wordt gevierd. Allemaal uitgehouwen in het rotsachtige zout.

Mariakerk Krakau

Dinsdag gaan we naar het Johannes Paulus II centrum in Krakau. In 1997-2003 is de nieuwe kerk gereed gekomen. Onder de basiliek ligt een grote crypte met diverse gebed- en biechtruimten. Het is zo ontzettend mooi. De prachtige mozaïeken op de wanden, uitgedacht door een priester. Geweldig, en imponerend!!

Daar vlakbij ligt het klooster van de H. Faustina. Het gebouwencomplex van het heiligdom bestaat uit de basiliek, het klooster met de Sint-Jozefkerk, diverse kapellen, een ontmoetingsruimte en een pelgrimshotel. De basiliek biedt plaats aan circa 5.000 gelovigen. De basiliek heeft een ovale vorm en de altaarruimte wordt met een glazen wand afgesloten. Boven het tabernakel met het schilderij “Jezus ik vertrouw op U” verheft zich een holle, taps toelopende toren waardoor licht binnenvalt en waarvan de vorm doet denken aan de stralenbundel van het Jezusbeeld. Aan de andere kant van de kerk staat de vrijstaande klokkentoren van 77 meter hoog. Aan de toren bevindt zich op een sokkel in de vorm van een scheepsboeg een bronzen beeld van paus Johannes Paulus II die een duif vrijlaat.
De heilige zuster Maria Faustina heeft verschijningen ontvangen van Heer Jezus en van H. Maria en ook van andere heiligen, waarbij deze ook met haar spraken. Haar missie was om Gods oneindig grote barmhartige liefde weer opnieuw onder de aandacht te brengen en om de devotie tot de Goddelijke Barmhartigheid te verspreiden. Zuster Maria Diana vertelt ons over het leven van Faustina en visualiseert op een bijzonder persoonlijke manier de afbeelding van de Goddelijke Barmhartigheid.

Woensdagmorgen vieren we de H. Mis in de Petrus en Pauluskerk. Het is vandaag een beetje regenachtig. Toch is de rondleiding, gegeven door een jonge man, over de Wavel met het Koninklijk Slot en een stukje binnenstad van Krakau goed te volgen en interessant.

Maria in klooster Marienstern

Op donderdag 15 augustus de feestdag van Maria Tenhemelopneming gaan we weer richting Nederland. We overnachten in Duitsland in Glauchau. `s Middags hebben we in het klooster St.Marienstern in Panschitz-Kukau de H. Mis gevierd. Op de terugreis komen we ook nog in Fulda waar het graf van de H. Bonifatius zich bevindt.
Als je lang met elkaar in de bus zit kunnen de gesprekken echt overal over gaan. Er komen hele kledinglijnen voorbij. Soms wordt er zeer uitgebreid gekookt en worden allerlei tips aan de hand gedaan. Computerlessen worden gegeven.

De laatste dag bezoeken we Kevelaer waar sinds 1642 een Maria-bedevaartsoord is. Dan zit de reis er echt op en rijden we naar Leersum voor het afscheidsdiner.

Ik groet u in het Pools “Do zobaczenia wkrótce” – tot ziens.