De Veertigdagen tijd is het seizoen van ongeveer 40 dagen ter voorbereiding op het lijden, sterven en de opstanding van Jezus. Het begon op Aswoensdag 22 februari en eindigt donderdag, de Chrismamis van de Goede Week, op 6 april.

Het seizoen van de vastentijd begint met het opleggen van as op ons voorhoofd op Aswoensdag. De as wordt aangebracht op ons voorhoofd in de vorm van het kruis. Het is bedoeld om ons te herinneren aan onze identiteit en onze relatie met God.
Het betekent allereerst dat we aan God toebehoren. Wij zijn Zijn kinderen. De kerk biedt ons drie manieren om deze vastentijd te beleven:
(1) Het geven van aalmoezen, (2) Gebed, en (3) Vasten.
Het geven van aalmoezen nodigt ons uit om de vele zegeningen die we hebben ontvangen te delen met hen die minder geluk hebben dan wij.
Ik mag u wat dit betreft nog eens wijzen op het project van onze kapelaan Jaider in La Granja San Jose ( Colombia).
Als kerkgemeenschap gaan we nu over op onze beleving van de Heilige Week vanaf 2 tot 8 april 2023. Het is een gezegende tijd om ons echt en volledig in het Paasmysterie te verdiepen.
We beginnen onze viering van de Heilige Week op Palmzondag (toen Jezus zijn laatste intocht in Jeruzalem maakte) en eindigen met Paaszondag.

Witte Donderdag tot Paaszondag wordt beschouwd als het meest plechtige deel van het liturgische jaar. Deze driedaagse periode wordt het Paas Triduüm genoemd, ook bekend als het Heilig Triduüm.
Kort gezegd, het Heilig Triduüm is een grote gebeurtenis die de laatste drie dagen van Jezus’ leven op aarde vertelt, de gebeurtenissen van zijn lijden, zijn dood en zijn wederopstanding, toen het Lam Gods zijn leven gaf als verzoening voor onze zonden.

De Paastijd zelf begint op Paaszondag 9 april en eindigt op Pinksterzondag 28 mei 2023.
Jezus Christus is opgestaan uit de dood. Hij leeft voor eeuwig in glorie. En als we ons geloof op Hem stellen, kunnen we nu vervuld worden van zijn leven, en de volheid van zijn leven voor eeuwig en altijd.

Juist door de dood en opstanding van Christus houden we hoop. We hebben zijn genade. We hebben het geschenk van nieuw en eeuwig leven. En alles wat God vraagt is dat we in geloof antwoorden.
Op deze Paaszondag biedt God ons de gave van het nieuwe, opstandingsleven, als we ons geloof op Christus bouwen.

Ik bid dat de opstanding en het nieuwe leven van Jezus zal plaatsvinden in de harten van al onze parochianen en in de hele kerk, zodat onze katholieke kerk echt kan worden vernieuwd en deze Pasen verder tot leven kan komen.

Moge de verrezen Jezus levendiger worden in u, jullie gezinnen en onze parochie.

Elk jaar aan het einde van de periode van Pasen vieren we het hoogfeest van Pinksteren.
Als katholieken weten we dat dit een herdenking is van de uitstorting van de Heilige Geest op de discipelen.

Vanuit historisch oogpunt is Pinksteren de dag waarop de kerk werd gesticht. Zodoende is Pinksteren de verjaardag van de kerk.
De zending van de Heilige Geest is niets minder dan een concrete manifestatie van de Goddelijke Voorzienigheid.

Het is voor ons de verzekering dat, zelfs nu Jezus’ lichamelijkheid niet meer aanwezig en zichtbaar is, Zijn Geest, de leerlingen zal blijven begeleiden in het vervullen van de opdracht van Jezus.
Laten we de Heilige Geest vragen om zijn gaven in ons te versterken, om echt Pinksteren in ons leven te brengen, in onze gezinnen, in onze parochie, in de hele wereld.

Laten wij bidden om de kracht van de Heilige Geest om in ons nieuw leven

te geven, om ons geloof te ondersteunen, duurzaam te maken en om zin te geven aan onze hoop.

Moge Maria, Bruid van de Heilige Geest, de Moeder van Jezus, en ook onze Moeder, ons helpen om er op uit te gaan om vreugdevolle getuigen te zijn van Jezus en zijn liefde. “Kom, Heilige Geest, vul de harten van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van uw liefde”.

Pastoor R. M. Torres